Direktlänk till inlägg 22 februari 2009

Konsten är odemokratisk

Av matilda - 22 februari 2009 17:55

Det talas om postmodernismens fria vyer och att konstens innebörd är att ifrågasätta allt och alla. Det utförs performance som i första hand är till för att provocera människor i samhället. Men för vem provocerar man? Det känns som att all konst (som anses konstnärlig över huvud taget) bara ska provocera bara för sakens skull. Inte för att det har någon djupare mening. Det ska väcka så mycket uppmärksamhet att man kan gå igenom vad som helst för att nå dit.

 

Allt handlar om att testa gränserna. I många fall går konstnärerna för långt. För att nämna ett exempel kan jag ta upp eleven från konstfack som många säkert hört talas om. Hon simulerade att vara psykiskt sjuk, hotade med att hoppa från en bro, skrämde människor. När polisen kom och skulle hämta henne använde hon sig av våld och när hon slutligen skrevs in på ett psykhem där hon bet och spottade på personalen och skrämde patienter. Dagen efter visade det sig att hon var en konstnär som utfört en del utan sitt pretentiösa konstprojekt. Detta skapade givetvis rabalder som säkert var meningen och skolan står helt bakom henne.

 

Enligt mig är det här långt ifrån estetik! Det är bara elakt och själviskt, vilket i slutändan bara drabbar henne själv. Vill man provocera, förändra samhället rekommenderar jag att man blir medlem i en politisk organisation där man gör nytta på riktigt istället själviska ”konstprojekt”. Gör något som alla kan ta del av istället för att skapa fördomar om konstnärer. Eftersom att det faktiskt finns de som gör någonting som alla kan förstå sig på, och som har minst lika viktiga saker att säga utan att överdriva till 246 procent. Dessa personer förtjänar mer uppmärksamhet. Hade de fått det kanske konsten hade blivit lite mer demokratisk och lite mer tillgänglig för alla och inte bara en kulturelit på ett fåtal människor.

 

Konst har alltid varit en hyllning för sinnena och inte en sinnesjuk idé om provokation, det ska tala klarspråk till alla så att det kan uppskattas av fler människor. Eftersom att Postmodernismen fördärvat begreppet om konst, så att människor inte tar den på alvar längre. Den är skrattretande och det är komiskt hur en smal elit använder detta som ett begrepp för konst när de i själva verket kastar bajs på deras eget rykte, och alla andras för den delen. Som sagt, det är odemokratiskt.

 
 
Sandra

Sandra

23 februari 2009 17:22

Ja visst är hon elak? Riktigt pinsamma skämt alltså. Och precis som du säger, låtarna var värdelösa. Åh trevligt! I helgen blir det spa i strömstad för min del, och julia och dom kunde inte på quizen imån. Men annars vet jag inte. Det kanske blir något på torsdag?! Svanen eller något. Det vore ju trevligt. Vi kan ju höra oss för! :)

http://unoconcet.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av matilda - 11 juli 2009 14:29

Nu har vår kära ugn pajat mina muffins som var tillägnade Malin för att hon fyller år idag. Tack vare att den sega ugnsjäveln inte blev varm förän två timmar efter att jag ställde den är nu hennes muffins torra, och jätteäckliga! Torra muffins kan ma...

Av matilda - 30 juni 2009 09:45

Nu har han gjort det IGEN! Jan Björklund har ännu en gång lagt fram ett osympatiskt förslag som ska "rädda" oss ungdomar ifrån arbetslöshet. "Hellre låg lön än socialbidrag" säger han. I den fina artikeln ifån Di.se säger han också att det komemr beh...

Av matilda - 4 juni 2009 17:41

Det är konstigt hur fort ett år kan gå. Exakt idag för ett år sedan sprang jag ut ur hulebäcksgymnasiet, idag har jag kutat ifrån stenebyskolan. Ett år i Dals Långed är avklarat och jag nöjer mig med det.   Nu är jag tillbaks i mölndal. Det är som d...

Av matilda - 31 maj 2009 21:21

Bara fyra dagar kvar. 56 vakna timmar. Då är det slut på detta skolår och då drar jag här ifrån. Kommer inte sakna pendlandet, speciellt inte de illaluktande bussarna, att åka ifrån Erik varenda söndag. Det ska bli skönt att inte behöva vakna av att ...

Buh

Av matilda - 21 maj 2009 20:14

Nej nu vet jag inte om jag har migrän eller om jag är sjuk på något sätt. Mitt huvud leker med mig och det är en ond lek. Jävligt ond lek. Har tagit huvudvärkstablett som inte hjälpte, men när jag åt två portioner med fil och müssli gick det över. Ja...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards